tisdag 1 oktober 2013

Politik inom partiet

I helgen var jag i Karlstad på riksting för Kristdemokraterna. Vi skulle ta ställning till förslag ställda av våra partimedlemmar, för att sedan partiet ska jobba i den riktning vi beslutar.

Jag var upp och pläderade för att införa 10-årig grundskola, en av väldigt många motioner som behandlades.
Mina huvudargument:
  • Konstigt begrepp, förvirrande för alla.
  • Mitt emellan två verksamheter, förenkla genom att bara ha dessa två verksamheter, förskola-skola.
  • Barnen får ett år till på sig att nå målen inom läroplanen.
MEN vi måste ge våra 6-7-åringar en mer flexibel väg till inlärning redan idag. Man måste använda sig av fler metoder. Matte och logiskt tänkande är ett exempel som man bäst lär in praktiskt. Skolan är idag för lite anpassad efter barns rörelsebehov. Detta gäller även förskoleklass enligt min mening.

Vi förlorade omröstningen och partiet tycker fortsatt att skolplikten ska gälla från åk.1.

Men jag är inte ledsen för det! Jag är ändå övertygad om att jag är medlem i det bästa partiet som inte håller tillbaka någon och inte lämnar någon efter. Talarstolen var en ny erfarenhet, ett steg i min politiska utveckling. Intressant! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar